1e Thema avond

14-3-2013

1e Thema avond 14 maart 2013

Op donderdag 14 maart hebben we onze eerste thema- avond gehad met als onderwerpen: vering, banden, onderhoud aspecten en uitleg van brandstofeigenschappen van Het Motorhuis te Langezwaag.  Het is altijd zoeken naar interessante onderwerpen waarvoor  voldoende belangstelling is. We hadden als bestuur bovenstaande tip gekregen van Piet Drenth, hij had een zelfde informatieavond gehad van zijn BMW club en het was zoals Piet het verwoorde bijzonder informatief en dus wetenswaardig.
Tijdens motorbeurs te Groningen, waar ook “Het Motorhuis” ook een stand had, hebben Perry en Leen contact gezocht met Mikus van Es, wat later bleek de eigenaar te zijn. Nadat we Mikus hadden uitgelegd waarvoor we geïnteresseerd waren hoefden we feitelijk niets meer te zeggen dan alleen het doorgeven van een datum en het aanvang tijdstip, en de afspraak was gemaakt.
De aanwezige leden hebbe kunnen ervaren dat Mikus geen enkel moeite heeft om al zijn kennis op gebied van te motortechniek vlot, begrijpelijk en boeiend over te brengen. Hij had een breed assortiment aan onderhoud artikelen meegebracht. Van silicone spray tot kettingvet en diverse schoonmaak – en poetsmiddelen. 
Er werd uitgebreid gesproken over de huidige kwaliteit van onze benzine en de mogelijke nadelige gevolgen daarvan. O.a. vervuiling en aantasting van diverse onderdelen  met kans op hoge onderhoudskosten. Eén van de tips van Mikus hoe je deze nadelen kunt vermijden was om euro 98 i.p.v. euro 95 te tanken waarin maar 2% Ethanol is verwerkt. Volgens de informatie zou je hiermee ook nog meer kilometer kunnen maken en zal de motor tevens iets meer vermogen afgeven. Mocht je dan toch euro 95 tanken, het is immers prijstechnisch gezien aantrekkelijk, dan raadde Mikus aan om de genoemde nadelige gevolgen te bestrijden door eens per jaar een speciaal additief aan de benzine toe te voegen. Het nut van het additief werd door Mikus uitgebreid technisch onderbouwd.
Mikus attendeerde ons nogmaals (de meeste onder ons waren hiermee wel bekend) ons  “nooit E10 te tanken”,  daar het grootte schade aan de motor ten gevolge kan hebben.
Eén van Mikus andere onderwerpen waren banden in de breedste zin van het woord, o.a. dat we de productie datum kunnen vinden op een band en wat aanduiding op de band betekenen  (195 =breedte /50 =hoogte /R17= diameter).  Dat bandenspanning van grote invloed is op stuur- en rem eigenschapen werd ons duidelijk gemaakt aan de hand van verhalen en het was duidelijk dat het  daarom belangrijk is om maandelijks onze bandenspanning te controleren. Nieuwe banden moeten ter voorkoming van ongelukken (ze zijn glad t.g.v.  een  laagje wax uit het productieproces) met extra zorg ingereden moeten worden.
Tip van Mikus om een paar keer de band op temperatuur te brengen en dan weer laten afkoelen. Wanneer je dit een paar keer doet met een totale afstand van 100 kilometer is de wax laag niet meer aanwezig.

Vering heeft de grootste passie van Mikus en heeft hij ons daar zeer uitgebreid over verteld. Kort gezegd: vering kan ons een ongekend extra rijplezier geven m.b.t. de beheersbaarheid van de motor. Hij heeft het gehad over lineaire vering met de voor- en nadelen. De techniek wordt voornamelijk toegepast in motorraces met bijna altijd een mooi wegdek zonder oneffenheden.  Echter in onze situaties wordt veelal gebruik gemaakt van progressievering. Een veer met een combinatie van lineaire en progressieve werking zorgt ervoor dat we op zowel  een extreem slecht wegdek en  een egaal wegdek beheersbaar en aangenaam kunnen rijden.  Wil je meer weten over vering en dan in het bijzonder voor je eigen motor dan kun je je aanmelden bij www.motorhuislangezwaag.nl  voor een cursus tegen een geringe vergoeding. De cursus duurt een hele dag waarna je vering door Mikus afgesteld wordt zoals het behoort te zijn.
De belangstelling voor deze avond was met 43 leden een geweldige opkomst en sluit goed aan bij de belangstelling van de leden en een prima start van ons nieuwe bestuur.


PS: siliconen spray bevat ongezonde stoffen en het wordt afgeraden deze in afgesloten ruimten te gebruiken.